מאת ד"ר רינה ברוך

לראשונה נבחנת דמות השוטה משחרה היסטוריה ועד לגלגוליה המודרניים באירופה ובישראל; הספר המבוסס על מחקר עומק אנתרופולוגי, נפתח בסקירה מקיפה של דמות השוטה בתאטרון ובתרבות המערבית; ומציג תובנות על תבנית השוטה הקלאסי לגלגוליו; מן התבנית הפולחנית עד למודרנה, עם דגש על המהפך המתחולל מהתחלת המודרניזם ואילך. השוטה המודרני הוא גלגול של הלץ הארכאי – אבי כל השוטים בתרבויות העולם לתקופותיהן –והוא צמח מפולחן השוטה העתיק שזיהה את חטאי החברה, לקח אותם על עצמו והלך אל מותו לשם היטהרות החברה, והתפתחות תודעתה בתקווה לגאולת האדם והעולם.

דמות השוטה בדרמה האירופית משתנה לאחר מלחמות העולם – והיא רוויה אלימות וניכור, ובישראל דמות השוטה עולה על הבמות אחרי טראומות השואה ומלחמות ישראל בהצגות של יוסף מונדי, נסים אלוני,חנוך לוין, אמיל חביבי ומוחמד בכרי. בהתאם – הדיון נפרש על שני ספרים. הראשון השוטה בדרמה האירופית מציג את השוטה המודרני המככב בדרמה האוונגרדית באירופה משנת 1896 עד 1964, והשני:השוטה בדרמה הישראלית מ- 1967- עד 1999.

”מבחינת עמקותה ומקוריותה – העבודה מעוררת השתאות. הכותבת מפליאה באוריינותה, המאפשרת לה למצות מכל יצירה שהיא בוחנת שדות נרחבים של הרמזים אינטר-טקסטואליים, המקנים עומק רב-רובדי וראשוניות אינטרפרטטיבית גם כשהיא עוסקת ביצירות קאנוניות שכבר נדונו מכל היבט אפשרי. אכן, נחשפות ביצירות קלאסיות ומודרניות מוכרות פרשנויות מפתיעות ורעננות.“ (פרופ‘ גד קינר-קיסינגר)